Amazon’s nieuwe Search Term Impression Rank Report uitgelegd

Blog
May 10, 2021
Amazon’s nieuwe Search Term Impression Rank Report uitgelegd

Op 30 oktober 2020 heeft Amazon het nieuwe ‘Search Term Impression Rank Report’ gelanceerd. Dankzij dit rapport krijgen je als adverteerder op Amazon veel meer inzicht over hoe succesvol je advertentiecampagne is en hoe het succes van de campagnes in vergelijking staan met de concurrentie. In dit artikel gaan we het kort hebben over welke informatie in dit rapport te vinden is en wat je hier als adverteerder in de toekomst aan gaat kunnen hebben. 

Amazon’s Search Term Impression Rank Report

Dankzij Amazon’s nieuwe Search Term Impression Rank Report krijg je als adverteerder nog meer inzichten over hoe jouw campagnes het doen ten opzichte van de concurrentie op de specifieke markt waarop je jouw advertenties plaatst.

In eerdere rapporten waren sommige zaken zoals de kosten per klik (CTR), conversieratio (CvR) en doorklikratio (CTR) al beschikbaar gemaakt. Met het Search Term Impression Rank Report komen daar zaken als de Search Term Impression Rank en de Search Term Impression Share bij. De twee termen betekenen het volgende:

Search Term Impression Share

Hiermee wordt het accountbrede aandeel in procenten bedoeld van het totaal aantal getoonde advertenties. Neem als voorbeeld dat jouw Search Impression Share 25% is voor het zoekwoord ‘hardloopschoenen’ op de datum van 5 mei. Dat betekent dat al jouw campagnes tezamen voor 25% van alle views op die dag verantwoordelijk zijn. De overige adverteerders beschikken over de overige 75%.

Search Term Impression Rank

Nu zegt een Search Term Impression Share van 25% natuurlijk nog niet alles. Het is dan namelijk wel belangrijk om te weten hoe veel andere adverteerders er zijn. Dat kan je inschatten op basis van de Search Term Impression Rank. Het nummer hierachter geeft jouw positie op de ranglijst aan. Wanneer de positie bij de zoekterm ‘hardloopschoenen’ op 5 mei de 2 is, dan kan je aan de hand daarvan opmaken dat er slechts 1 adverteerder is die op de datum van 5 mei meer getoond is dan jij.

Het nut van Amazon’s Search Term Impression Rank Report

Aan de hand van deze statistieken heb je in de toekomst een meer gedetailleerd overzicht en daardoor meer duidelijkheid over hoe jouw advertentieresultaten aangedreven worden.

  • Hoeveel potentie heeft het desbetreffende zoekwoord.
  • Hoe competitief is de markt voor het desbetreffende zoekwoord.
  • Hoe competitief zijn jouw advertenties voor het desbetreffende zoekwoord.

Wanneer wordt het rapport beschikbaar op Amazon NL?

Het is helaas nog onduidelijk wanneer Amazon het Search Term Impression Rank Report beschikbaar maakt voor adverteerders op de Nederlandse markt. Samen met de Amazon Brazilië is het de enige waarop het Search Term Impression Rank Report nog niet gelanceerd is. Onze verwachting is dat dit ongeveer een jaar na de initiële introductie gaat gebeuren, verwacht in het derde kwartaal van 2021 dus meer nieuws over dit onderwerp.

Download onze whitepaper

Ontdek hoe we bij Contentmate te werk gaan en hoe we grote SEO-trajecten aanpakken.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.