Reageren op reviews is op Amazon niet meer mogelijk. Wat nu?

Blog
May 10, 2021
Reageren op reviews is op Amazon niet meer mogelijk. Wat nu?

Als donderslag bij heldere hemel heeft Amazon de functionaliteit om als koper of verkoper te reageren op reviews van klanten per 16 december 2020 beëindigd. De reden hiervan is dat de commentaarfunctie volgens Amazon zelf toch al weinig gebruikt werd en dat er betere manieren zijn om met verkoper of klant te communiceren. Ook de mogelijkheid om oude commentaren op reviews te bekijken is stopgezet.

Alhoewel Amazon meegedeeld heeft snel met nieuwe manieren van communiceren te komen is daar tot op de dag van vandaag nog niet veel van te merken. Sterker nog, er is nog geen eens informatie gegeven over wanneer in de toekomst dit wel staat te gebeuren. Daarom moet je als verkoper nu andere manieren vinden om op de feedback van klanten te kunnen reageren. In dit artikel geven we een aantal mogelijkheden waarmee jij de controle over je reputatie weer terugkrijgt en dus ook hoog in de rankings genoteerd blijft.

Hoe toekomstige reviews te beoordelen en gebruiken

Ondanks de veranderingen zijn klantbeoordelingen en reviews nog steeds de beste manier om te zien hoe je producten door het publiek gewaardeerd worden en hoe je het product en jouw positie op de markt kan versterken.

Omgaan met negatieve reviews

Negatieve reviews zijn zolang je ze maar op de juiste manier gebruikt enorm veel waard. Wanneer een klant klachten heeft over een bepaald product, identificeer dan waar de zwakke punten precies liggen en probeer wanneer mogelijk hier zo spoedig mogelijk verbeteringen in aan te brengen. Kleine aanpassingen kunnen namelijk al enorm schelen. 

Blijkt uit één of meerdere reviews dat het probleem zich met name in gebrekkige of zelfs foute (product)informatie bevindt kan je dit eenvoudig herstellen door de informatie aan te passen of door informatie toe te voegen. Het kan handig lonen om deze aanpassingen ook kenbaar te maken zodat toekomstige klanten weten dat je proactief bezig bent met het verbeteren van je product.

Omgaan met positieve reviews

Wanneer een klant lyrisch is over je product, allereerst proficiat! Dat wil daarentegen niet zeggen dat het niet nog beter kan. Concentreer je op de USP’s van jouw product en onderzoek of je deze nog meer kan versterken. Blijf ook zien hoe je jouw service naar de klant toe steeds weer kan verbeteren en of er soms nieuwe nuttige informatie aan een product toegevoegd kan worden om jouw sterke positie te blijven behouden. 

Hoe om te gaan met onterecht negatieve reviews

Het kan altijd gebeuren dat je als verkoper met een negatieve review te maken krijgt. Zolang je de informatie die je daardoor krijgt ook goed gebruikt zijn ze in principe zelfs een stuk nuttiger dan helemaal geen review. Het wordt daarentegen vervelender wanneer het een onterechte negatieve review is waarop jij je nu niet meer kan verdedigen. Er zijn een aantal richtlijnen waaraan reviews moeten voldoen. Wanneer je denkt dat een review niet in overeenstemming met de richtlijnen is, kan je Amazon verzoeken deze te verwijderen.


Download onze whitepaper

Ontdek hoe we bij Contentmate te werk gaan en hoe we grote SEO-trajecten aanpakken.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.