Vier snelle oplossingen om je Amazon Ranking te verhogen

Blog
May 10, 2021
Vier snelle oplossingen om je Amazon Ranking te verhogen

Je hebt alle fora afgezocht, veel inlichtingen verzameld bij zogenaamde experten op het gebied van e-commerce, uren aan materiaal op YouTube bekeken en een ijzersterk product dat helemaal klaar is om de markt te veroveren. En álsnog wil het maar niet vlotten met de verkoop op Amazon. Hoe kan dat toch? 

Wanneer je pas begonnen bent met het verkopen op Amazon er een helaas een grote kans dat het lastig is om je producten hoog in de verkooplijsten te krijgen. De volgende vier eenvoudige tips en tricks kunnen je dan helpen om de weg omhoog te vinden en daar vervolgens ook te blijven.

Je Seller Central is verkeerd opgesteld

Seller Central is het zenuwstelsel van al je verkoopactiviteiten op Amazon. Een aantal onderdelen van dit verkoopcentrum worden echter continu van updates voorzien, waardoor het kan zijn dat de informatie bij je producten soms onvolledig of zelfs niet meer correct is. Het gaat in dat geval met name om de secties met zoekwoorden en productdetails. Neem hier dus geregeld een kijkje en update je gegevens regelmatig.

Je product is in de verkeerde Browser Node gecategoriseerd

Zoals je weet classificeert Amazon ieder product onder verschillende Amazon Browser Nodes. Dit gebeurt door de zogenaamde ‘parent node’ en de ‘leaf node’. De leaf node is de meest gedetailleerde categorie waaronder een product valt en één van de belangrijkste onderdelen om in orde te hebben wil je goed kunnen verkopen op Amazon. Een gemakkelijke manier om te controleren of je in de juiste Browser Node zit is door het canonieke gedeelte van de url van je product te verwijderen, waarna deze automatisch boven de afbeelding weer aangevuld wordt. Heb je het idee dat je niet in de juiste Amazon Browser Node zit dan kan je dit bij de Product Classifier in het Seller Central aanpassen.

De afbeeldingen spreken niet voor zich

Het gezegde “een foto zegt meer dan duizend woorden” komt je vast bekend voor. Op Amazon werkt het precies zo. Zorg daarom altijd voor grote en kwalitatieve afbeeldingen waaruit direct ook de voordelen van het gebruik van jouw product blijken. Want alhoewel afbeeldingen op Amazon op zichzelf niet voor een betere ranking zorgen, zorgen ze wel voor een verhoogde aantrekkelijkheid en uiteindelijk dus ook verkoop van je product. En hoe meer jij verkoopt, hoe hoger je in de rankings terug te vinden bent. 

Je gebruikt de verkeerde zoekwoorden

Eerst en vooral: Je kan zo ongeveer ieder zoekwoord gebruiken onafhankelijk in welke categorie het gebruikt wordt. Zolang er op dat woord gezocht wordt, kan jij er onder verkopen. Het kan daarentegen voordelig zijn om specifieke zoekwoorden binnen een bepaalde categorie te gebruiken. Om een simpel voorbeeld te geven: Als jij een pop-up tent voor baby’s verkoopt, kan je dit onder zowel ‘sport en outdoor’ en ‘babyproducten’ doen. In het eerste geval kan je daarentegen beter de nadruk op outdoor leggen door ‘camping bedje baby’ te gebruiken. In de categorie babyproducten zit je daarentegen beter met ‘reis bedje baby’.

Download onze whitepaper

Ontdek hoe we bij Contentmate te werk gaan en hoe we grote SEO-trajecten aanpakken.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.